Home ::  FAQ :: Szukaj :: Użytkownicy :: Grupy



Poprzedni temat «» Następny temat
Problemy w komunikacji ze stanowiskami POS
Autor Wiadomość
piotrek 
Administrator
programista


Pomógł: 77 razy
Posty: 1894
Ostrzeżeń:
 1/3/6
Wysłany: 2012-07-17, 15:20   Problemy w komunikacji ze stanowiskami POS

Komunikacja samodzielnych stanowisk POS i serwera POS jest zabezpieczona przed wielokrotnym wczytaniem paragonów. To zabezpieczenie opierało się na porównywaniu dwóch pseudolosowych identyfikatorów. Niestety niektóre komputery gorzej radzą sobie z tą losowością i może się zdarzyć, że dwa paragony zostaną ze sobą przez przypadek skojarzone. Program przyjmie w tym przypadku, że taki paragon był wczytany już wcześniej i pominie wczytanie nowego dokumentu.
Użytkownicy korzystający z automatycznego wczytywania paragonów mogą nawet nie wiedzieć, że taka sytuacja nastąpiła. Wykryją ją dopiero wykonując raport "Luki w numeracji dokumentów".
W wersji programu, która pojawiła się 17 lipca 2012, ten problem został praktycznie wyeliminowany, gdyż program porównując ze sobą paragony, analizuje także inne dane (np. nr paragonu), co zmniejsza prawdopodobieństwo złego skojarzenia dwóch dokumentów praktycznie do zera.

Inny problem pojawiał się również w przypadku, gdy doszło do awarii. Jeżeli na stanowisku POS zaginęły paragony i ktoś skorzystał z funkcji serwisowego odzyskania paragonów, to odzyskiwały się one bez identyfikatorów, koniecznych do właściwego rozpoznania ich na serwerze. Efekt był taki, że takie paragony ponownie wędrowały do serwera i dopisywały się tam jako nowe dokumenty. Jeżeli te paragony zdążyły się przed awarią wysłać do serwera, to mieliśmy wtedy podwójną sprzedaż.
W tej chwili wprowadziliśmy automatyczne tworzenie kopii rejestru paragonów na stanowisku POS. W momencie korzystania z funkcji serwisowej, dokument odzyskuje się lepiej, bo przywracane są jego identyfikatory. Dzięki temu zapobiegamy ponownemu ich wczytaniu do serwera, nawet jeśli zostaną do niego wysłane ponownie.

Trzeci przypadek to taki, że na serwerze zaginął rejestr paragonów. Funkcja serwisowa, która je odtwarzała, również nie potrafiła odtworzyć identyfikatorów. W takim przypadku, jeśli ktoś ponownie wysłał paragony ze stanowiska POS, to również nie mógł zadziałać mechanizm weryfikacji i takie paragony jeszcze raz dopisywały się do bazy serwera, dublując sprzedaż.
W tej chwili funkcja serwisowa będzie umiała odtworzyć wszystkie dane potrzebne do właściwej weryfikacji paragonów ze stanowisk POS. Warunkiem jej działania jest jednak to, że paragony muszą być odpisane, gdyż szczegółowe dane na temat paragonu są zapisywane w kartotece towarowej, przy wpisach dotyczących pozycji towarowych.

Generalnie awarie i korzystanie z funkcji serwisowych nie powinny należeć do codzienności. Przy prawidłowo skonfigurowanej i działającej bazie danych, te dwa powyższe przypadki powinny występować niezwykle rzadko. Jeżeli tak nie jest, a awarie zdarzają się często, należy szukać przyczyny ich powstawania. Warto w tej sprawie skorzystać z pomocy doświadczonych specjalistów, takich jak nasi dealerzy, którzy są do tego celu przeszkoleni.

Co warto sprawdzić:
* Zasilanie - przy kiepskiej instalacji elektrycznej, w momencie zaniku prądu, ryzyko uszkodzenia danych jest bardzo duże. Warto zabezpieczyć się, nabywając UPS - urządzenie zapewniające nam zasilanie awaryjne, wystarczające do bezpiecznego zamknięcia komputera w razie awarii prądu
* Linux - choć jest to niewątpliwie niezawodny system operacyjny, nie zawsze sprawdza się jako serwer dla Smalla. Znane przez nas problemy z takimi serwerami zostały opisane na naszej stronie www w zakładce porady:

Odpowiednia wersja Samby
http://symplex.eu/?q=node/143

Ewentualne uruchamianie programu pod Linux
http://symplex.eu/?q=node/146

Blokady oportunistyczne (poniżej jest art. z opisem dla Windows, ale na Linux trzeba zrobić to analogicznie, edytując plik samba.conf)
http://symplex.eu/?q=node/140

Na komputerach działających pod Windows również należy zwrócić uwagę na antywirusy
http://symplex.eu/?q=node/235
_________________
Szkolenia dla użytkowników Small Business i Bistro
 
 
 
oskardto 

Posty: 50
Wysłany: 2012-07-19, 21:14   

Witam,
off topic: co do dealerow, przynajmniej w mojej okolicy, mam odmienne zdanie.

A wracając do blokad: czy w Windows 7 również należy skorzystać z pliku blokady_serwer.reg ? /mój laptop jest na W7, jedna kasa na W7 a druga kasa na XP/. Łącze się z kasami albo przez terminal albo przez instalke sieciową /czyli mapowanie udziału smalla na kasie/ - jeżeli potrzebuje dostępu do zdjęć produktów. Co jakis czas mam wywał smalla /raporty wywalenia z automatu wysyłam do Was/ i potem blokada. Mniej wiecej po długich 5 minutach blokady znikają.

pozdrawiam
Rafał /oskardto/
 
 
 
Wojtek 

Pomógł: 7 razy
Posty: 90
Wysłany: 2012-07-20, 13:28   

Problem blokad oportunistycznych był obserwowany między Windows XP a starszymi Windows 9X/ME. W sieciach opartych na systemach Windows XP lub nowszych problem nie występuje.

Gdy ktoś ma serwer plików na systemie linux to bezwzględnie musi wyłączyć blokady oportunistyczne na serwerze (wpisy oplocks=no i level2 oplocks=no w konfiguracji samby)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group